5 اصل مهم درباره مضرات سونا ! از دانشگاه هاروارد

نوامبر 2005 انتشارات دانشگاه هاروارد

5 اصل مهم درباره سونا

سونا آیا مضر است یا مفید ؟

منبع : گروه سونا سازان

سونا میتواند ضربان قلب انسان را تا سی درصد افزایش دهد . و حتی بیشتر . و به همین منوال مقدار پمپاژ خون توسط قلب به دوبرابر در دقیقه میرسد . در این حالت فشار خون قیر قابل پیش بینی است . یعنی در بعضی از افرار رو به افزایش است و در برخی در حال کم شدن .

 

گرمای خشک سونا در حدود 70 تا 110 درجه ساانتی گراد میباشد . که اثرات عمیقی بر روی بدن انسان دارد .

در انتشارات نوامبر از دانشگاه هاروارد ( بهداشت دیده بان مردان ) توضیح میدهد که چطور این تغییرات میتواند سلامت انسان را مورد تاثیر قرار دهد .

همیشه سونا بی خطر بوده و شواهد موجود نشان دهنده ، خواص درمانی بالا ، ایجاد آرامش و احساس خوب است .

دکتر هاروی سیمون ، ویراستار ارشد دانشگاه هاروارد میگوید : بیماران قلبی باید با پزشک خود مشورت کنند و مجوز سونا را دریافت نمایند

. مطالعات نشان میدهد مبتلایان به بیماری عروق کرونر پایدار میتوانند از سونا استفاده کنند .

اما بیماران مبتلا به فشار خون کنترل نشده ، ریتم غیر طبیعی قلب ، آنژین صدری ناپایدار و نارسایی پیشرفته قلبی یا بیماری های دریچه قلب به احتمال زیاد باید سرد بمانند یعنی از سونا استفاده نکنند .

دکتر سیمون میگوید :

در سونا میتوانید این 5 اصل را به عنوان احتیاط های اولیه در نظر داشته باشید :

1 – مصرف نکردن مشروبات الکلی و داروهایی ممکن است عمل تعریق را مختل کند و یا اینکه ایجاد حرارت کنند .

البته دیده ایم افرادی که با مصرف مشروبات الکلی به سونا رفته اند و هیچ اتفاقی برای انان نیفتاده اما احساس بعد از سونای ایشان احساس ناراحت کننده ای بوده . مسلما ارزش امتحان ندارد . زیرا بالا رفتن حرارت و کم شدن آب در سونا میتواند عوارض غیر قابل جبرانی داشته باشد .

2 - زمان استفاده از سونا 15 دقیقه است ، و نباید بیش از 20 دقیقه در سونا ماند ، در بخش قبلی صحبت از 30 دقیقه بود که منظور 2 الی 3 15 دقیقه میباشد که طبق برنامه درمانی باید اجرا گردد .

3 - بعد از سونا بدن خود را به آرامی خنک کنید . برخی از افراد باتجربه میگویند اول باید پای خود را خنک کنیم . من خودم از طرفداران حوضچه آب یخ بودم اما الان که به سن بالاتری رسیده ام احساس میکنم بدنم دیگر مانند قدیم تحمل آب سرد را ندارد . به نظر من توصیه دکتر سیمون یک روش ایدآل است .

4 – بهتر است بدن خود را بدون آب نگذاریم ، بعد از هر سونا نوشیدن 2 الی 4 لیوان آب خنک توصیه میشود .

زمانی که احساس خواب آلودگی دارید یا سرگیجه بخصوص در سونا بهتر است سریعا از سونا خارج شوید و یا به سونا وارد نشوید .

امیدوارم مطلب فوق مورد تایید شما قرارگرفته باشد . از شما خواهشمندیم جهت حمایت و ایجاد انگیزه حتما نظرات خود را در بخش نظرات درج نمایید ، با این کار ما را حمایت میکنید .

لازم است توضیحی درباره منبع این مقاله که در سال 2005 توسط دانشگاه هاروارد بخش اخبار بهداشت و درمان است را خدمتتان عرض کنم .

درباره انتشارات سلامتی هاروارد

انتشاران سلامت هاروارد در هر ماه چهار خبرنامه منتشر میکند . این انتشارات از بخش های زیر تشکیل شده ااست :

سازمان دیدبان بهداشت دانشگاه هاروارد زنان

بهداشت و سازمان دیدبان مردان

قلب نامه هاروارد

این انتشارات بیش از پنجاه گزارش ویژه سلامتی نشرکرده است و کتاب طراحی و سلامتی از بیش از 8000 متخصص پزشک عضو هیئت علمی دانشکده پزشکی هایوارد و بیمارستان مشهور آن در جهان .

با تشکر از توجه شما ف حیدری .

 

/ 1 نظر / 50 بازدید
طراحي سايت

طراحي سايت به صورت حرفه ايي دوست عزيز اگه دوست داري سايت داشته باشي ما ميتونيم با کمترين قيمت ممکن براي شما هر نوع سايت با موضوع دلخواه ايجاد کنيم و يا ميتونيم وبت رو به سايت تبديل کنيم . ساخت انواع سايت هاي : خبري تفريحي ورزشي چت روم فروشگاهي دانلود و... راهاي تماس : Mail : MrDarvishi[at]Yahoo.com iD Yahoo : MrDarvishi 09175519630